Een computer genaamd ECU stuurt de meeste moderne automotoren aan. De ECU regelt de ingespoten hoeveelheid brandstof, turbodruk en ontstekingstijdstip. Chiptuning optimaliseert de software van het motormanagement binnen alle toleranties. De chips in de ECU zijn geladen met software die vaak ver onder de maximale belasting van de automotor is geschreven, waardoor er ruimte is om de motor te chiptunen zonder deze te beschadigen.
Eigenaren besluiten steeds vaker om een chiptuning uit te laten voeren omdat de auto in originele staat niet het vermogen en koppel haalt dat het zou moeten halen. Ze vinden de auto vaak een beetje lui en hopen dat chiptuning dit kan oplossen. Hoewel chiptuning een oplossing kan zijn, is onderhoud een absolute must om de beste prestaties uit een auto te halen. Regulier klein en groot onderhoud moet worden uitgevoerd door een dealer of vakgarage, inclusief olieverversing, het vervangen van bougies en/of bobines en het tanken van goede brandstof.
Er zijn echter ook dingen die buiten het reguliere onderhoud vallen, zoals het reinigen van het inlaattraject of het roetfilter. Een vervuild inlaattraject of verstopt roetfilter kan leiden tot vermogensverlies. Daarom is het belangrijk om de juiste diagnose te stellen voordat er conclusies worden getrokken op basis van vermoedens.
Een vermogensbank is een handig gereedschap om te zien of een auto de prestaties behaalt die het zou moeten halen. Aan de grafiek is meteen te zien wat de staat van de auto is. Als er kronkels in de grafieklijnen zitten die duiden op een niet juist optrekkende auto of als de lijnen precies zijn zoals ze zouden moeten zijn, maar het opgegeven vermogen niet wordt behaald, zal er een gesprek met de eigenaar plaatsvinden om de vervolgstappen te bespreken.
Voordat er een chiptuning wordt uitgevoerd, wordt er eerst gecontroleerd of de auto in originele staat goed rijdt op de normale weg. Vervolgens wordt de auto met professioneel diagnose-apparatuur uitgelezen op eventuele relevante foutcodes (DTC’s). Als er relevante foutcodes worden gevonden, worden deze gemeld bij de eigenaar en gewist voordat er een uitgebreide proefrit in originele staat wordt gemaakt om te controleren of dezelfde foutcodes terugkeren. Als dezelfde storingen terugkeren, volgt er overleg met de klant.
Conclusie
Kortom, zorg ervoor dat de auto in topstaat verkeert voordat deze wordt chiptuned en voer regelmatig klein en groot onderhoud uit. Let bij de aankoop van een nieuwe auto goed op de onderhoudshistorie en laat een juiste diagnose uitvoeren in plaats van conclusies te trekken op basis van vermoedens.