Adblue: wie is er tegenwoordig niet bekend mee? Het is een systeem welke voor het eerst geïntroduceerd werd in 2006 voor vrachtwagens en in 2014 voor de reguliere personen- en bedrijfswagens. De belangrijkste functie van dit systeem: het reduceren van stikstofoxiden (kortweg NOx). Het systeem brengt echter bij een aantal voertuigen grote problemen met zich mee. Daarnaast wordt Adblue vaak ook verward met een ander systeem. In dit artikel leggen we alles uit om zo voor opheldering te zorgen!
AdBlue: wat is het nou eigenlijk precies en wat doet het?
Het is een waterachtige oplossing (ook wel ureum genoemd) die gebruikt wordt om tot 85% van de NOx-uitstoot om te zetten in de onschadelijke stoffen water en stikstof. En dan horen wij jullie al denken: ‘huh, is stiktstof dan niet schadelijk?’ Het antwoord is: nee, stikstof zelf is niet schadelijk voor het milieu. Het is zelfs een benodigde stof voor onze atmosfeer. Stikstofoxiden zijn echter wel schadelijk voor het milieu. De vloeistof wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem, tussen de motor (na het roetfilter) en de SCR-katalysator (voor ‘Selective Catalytic Reduction’ of Selective Katalytische Reductie). Het ureum bestaat uit ammoniak (NH3) en koolstofgas (CO2). Bij een temperatuur van 80 graden Celsius produceert het ureum NH3 (gasvormig ammoniak). Een chemische reactie breekt hierbij de NOx en het NH3 af tot N2 (stikstof) en H2O (water). AdBlue is biologisch afbreekbaar en het vriespunt is bij -11 graden Celsius. Het mag niet op koude plaatsen worden bewaard en de samenstelling kan veranderen als het aan zonnestralen (UV) bloot wordt gesteld.
Is Adblue een verplichting?
Sinds 2006 is Adblue verplicht voor vrachtwagens. In 2014 werd het systeem geïntroduceerd voor reguliere auto’s. Vanaf 2016 is de fabrikant verplicht om diesel-auto’s te voorzien van dit systeem. Dat heeft alles te maken met de emissienormen. Die zijn tegenwoordig dusdanig streng (en dan met name bij dieselvoertuigen), dat er geen ontkomen meer aan is.
Veel voorkomende problemen, klachten en bijbehorende oplossingen
De meest gehoorde klacht is dat mensen naast diesel ook adblue moeten tanken. En dit moet ook echt op regelmatige basis. Doe je dit niet, ondanks de melding in het dashboard? Dan kom je uiteindelijk voor een vervelende verrassing te staan: je auto start niet meer en doet dat niet eerder dan dat je Adblue bijvult. Hoe vaak dit moet? Vaak wordt hier de volgende vuistregel gehanteerd: 8 keer een volle tank diesel, 1 keer een volle tank Adblue. Het systeem zelf kan echter ook falen. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de 1.6BlueHDI (met bijvoorbeeld foutcode P20E8) van de PSA-groep (Peugeot/Citroën). Het adblue-systeem van die motoren is niet geheel waterdicht te noemen. In veel gevallen gaat de pomp kapot. En het vervangen van een dergelijk systeem kan al snel oplopen tot 1500 euro. De meest herkenbare melding bij deze merken is het knipperend urea-lampje, het motormanagement-lampje en de melding dat je nog een X aantal kilometer kan rijden voordat de auto niet meer wil starten. Ook binnen VAG (VW, Audi) komen er regelmatig problemen voor met dit systeem. Evenals bij Mercedes-Benz. Het probleem aanpakken door middel van vervanging is een oplossing. Echter, wij zien en horen steeds vaker dat het probleem kort na de reparatie weer terugkeert. En juist dat moet je niet willen. Een betere en goedkopere oplossing is het uitschakelen van het hele systeem. Dit is mogelijk door het aanpassen van de ECU-software. Wij zorgen er dan voor dat het hele adblue-systeem buitenspel wordt gezet. Je hoeft dan geen adblue meer te tanken en komt niet voor onnodige en dure verrassingen meer te staan. Met dit gegeven gaan we meteen door naar het volgende onderwerp.
Komt een auto met zo’n software-aanpassing door de APK?
Het antwoord hierop is kort en krachtig: JA! Wij passen de software dusdanig aan dat je auto gewoon goedgekeurd wordt tijdens de APK. Waar vaak een fout in wordt gemaakt is het feit dat er gedacht wordt dat de roetuitstoot omhoog gaat. Dit is niet zo. Roetuitstoot wordt ook wel de uitstoot van fijnstof genoemd. De planning is dat vanaf volgend jaar de deeltjesteller een verplichting wordt tijdens een APK. Hiermee kan er gemeten worden hoeveel fijnstof (roet) een auto uitstoot. NOx kan hier niet mee gemeten worden. Het belangrijkste feit is dat Adblue een verplichting is voor de fabrikant die de auto wil opleveren. Als zij een dergelijk systeem niet installeren op een dieselvoertuig, dan wordt zo’n auto door de EU niet toegestaan op de openbare weg.
Heeft het uitschakelen gevolgen voor mijn roetfilter?
Dit is wederom een veelgehoorde vraag van zowel particulieren als garages. Het uitschakelen van het Adblue-systeem heeft geen invloed op het roetfilter en de levensduur daarvan. Het roetfilter blijft gewoon zijn functie behouden. Daarmee gaan we gelijk door naar het volgende belangrijke onderwerp.
De verwarring met een ander systeem
Ook dit is een heel belangrijk punt. Adblue wordt steeds vaker in verwarring gebracht met additief. En dat is iets heel anders. Waar adblue de uitstoot van NOx moet verminderen, heeft additief een compleet andere functie: het bevorderen van het regeneratie-proces van het roetfilter. Additief wordt in het roetfilter gespoten, zodat de levensduur van het roetfilter verlengd wordt. Adblue wordt na het roetfilter ingespoten. Niet alle wagens met Adblue hebben een additief-systeem. Ook in het geval van additief staan de PSA-dieselmotoren bekend omtrent problemen met dit systeem.
Wij hopen hiermee de meest belangrijke vraagstukken beantwoord te hebben. Heb je toch nog een andere dringende vraag betreffende dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.