Wat is EGR?
EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation. Heel kort gezegd komt het erop neer dat een deel van de uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in worden geleid, om zo de uitstoot van stikstofoxide te reduceren. Fabrikanten moeten hun motoren immers aan bepaalde standaarden laten voldoen zoals de Euro-normen, die onder meer toezien op de hoeveelheid NOx die een verbrandingsmotor per kilometer mag uitstoten.
De uitlaatgassen worden door een stalen leiding en via een koeler naar het inlaatspruitstuk geleid. Daar wordt het uitlaatgas vermengd met de lucht die de verbrandingskamer in wordt gezogen. Het uitlaatgas zorgt ervoor dat verbrandingstemperatuur daalt en dat de uitstoot van NOx omlaag wordt gebracht. Uiteraard regelt de computer of en hoe ver de EGR-klep openstaat. Dit is afhankelijk van onder meer de belasting en het toerental van de motor. Zo vindt EGR in sommige gevallen niet plaats tijdens stationair draaien en vrijwel nooit bij vollast.
Benzinemotoren maken gebruik van een EGR-klep tussen inlaat- en uitlaatspruitstuk. Vroeger werkte deze klep op basis van drukverschillen in het inlaatspruitstuk, maar tegenwoordig gebeurt dat elektronisch zodat de stand van de klep te allen tijde kan worden aangepast.
Bij dieselmotoren speelt roet ook nog een rol en in de regel geldt hoe meer NOx, hoe minder roet en andersom. Fabrikanten moesten voorheen een balans tussen deze twee kwaden zien te vinden. Sinds de intrede van het roetfilter is dit echter een minder groot probleem. Ook zijn dieselmotoren tegenwoordig vrijwel zonder uitzondering voorzien van een turbocompressor. Zoals je weet worden turbo’s aangedreven door uitlaatgassen en dat heeft gevolgen voor de inrichting van het EGR-systeem.
EGR leidt om verschillende redenen tot vermogensverlies. Zo zijn er bij hoge druk EGR-systemen minder uitlaatgassen om de turbo(‘s) aan te drijven en kan vuil zich ophopen in het inlaatspruitstuk, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de airflow. Ook kan de EGR-klep vervuild raken waardoor deze z’n werk minder goed of niet meer doet. Dat kan weer leiden tot allerhande storingen in de motor zelf.
Uiteraard is het mogelijk om die klep te laten reinigen of vervangen, maar hij kan er ook uit worden gehaald. Een minder rigoureuze maatregel waarmee ongeveer hetzelfde wordt bereikt, is het “wegschrijven” van de EGR uit de software van het motormanagement. Hierdoor gaat de uitstoot van NOx omhoog, maar heb je geen last meer van vermogensverlies of (mogelijk) vervuilde motoronderdelen en de bijbehorende storingen. Bovendien komt je auto na deze modificatie gewoon nog door de APK en da’s altijd mooi meegenomen!
Veelgestelde vragen over het uitschakelen van EGR
Wat zijn veelvoorkomende auto’s met EGR problemen?
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de VW Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia 1.2 TDI. Ook de Volvo V40 2.0 D2/3/4 staan hier bekend om.
Wat zijn veelvoorkomende foutcodes van de EGR-klep?
Foutcode P0401, P0402, P0403, P0404, P0405, P0406, P0407, P0408, P0409 en/of P0489
Zijn er fysieke aanpassingen nodig aan de EGR-klep?
In de meeste gevallen niet, soms staat de EGR-klep half open en dan start de motor moeilijk of soms zelfs helemaal niet. Ook kan het turbodruk verliezen als de EGR-klep open staat (lekt). Wij kunnen door middel van een afdekplaat de EGR-klep permanent afsluiten waardoor je deze problemen dus kunt voorkomen. Voor het fysiek dichtmaken van de EGR-klep rekenen wij een meerprijs, de exacte meerprijs is afhankelijk van het type auto. Voor een exacte prijs kun je contact met ons opnemen.
Heeft het uitschakelen van de EGR-klep invloed op de APK?
Nee.
Is het uitschakelen van EGR schadelijk voor mijn auto?
Uitschakelen van de EGR klep is niet schadelijk voor de motor, integendeel zelfs. EGR gassen gaan normaal door de motor heen (roetdelen) en vervuilen daardoor het inlaat traject.