NOx-sensor uitschakelen

De NOx sensor is een gevoelige, maar ook vrij prijzige sensor (rond de 500 euro). Deze sensor gaat dan ook vaak kapot. Dit zorgt voor erg veel problemen.

Werking van een NOx-sensor en bekende problemen

De sensor meet de hoeveelheid NOx zowel voor als na de katalysator. Deze moet aan een bepaalde waarde voldoen. Voldoet deze hier niet aan? Dan stuurt de sensor een zogenoemd 'onaannemelijk signaal' naar de ECU met als gevolg een motorstoring en nog vervelender: een noodloop en hij komt niet door de APK. Zoals gezegd kan de sensor zelf ook defect raken, waardoor je auto een vervelend rijgedrag kan krijgen. Bekende foutcodes met betrekking tot deze sensor zijn onder andere: P1033, P1035, P1070 en P2096. Bekende voertuigen met dit probleem zijn de Golf 5 1.6 FSI en de BMW 116i van de E87 generatie.

Uitschakelen of repareren?

Reparatie zal de meest dure oplossing zijn en kan honderden euro's kosten en de kans is zeer aanwezig dat het probleem op korte termijn terugkomt. Je auto kan ook prima rijden zonder deze sensor. Het uitschakelen hiervan is dan ook de goedkoopste oplossing.

Bel ons!