NOx-sensor uitschakelen

De NOx sensor is een gevoelige en vrij prijzige sensor (rond de 500 euro). Deze sensor gaat ook vaak kapot, wat leidt tot problemen.

Hoe werkt de NOx-sensor en wat zijn bekende problemen?

De sensor meet de hoeveelheid NOx zowel voor als na de katalysator. Deze moet aan een bepaalde waarde voldoen. Voldoet deze hier niet aan? Dan stuurt de sensor een zogenoemd 'onaannemelijk signaal' naar de ECU met als gevolg een motorstoring en nog vervelender: een noodloop. Ook komt hij in deze staat niet door de APK. Zoals gezegd kan de sensor zelf ook defect raken, waardoor je auto vervelend gaat rijden. Bekende foutcodes met betrekking tot deze sensor zijn onder andere: P1033, P1035, P1070 en P2096. Bekende voertuigen met dit probleem zijn de Golf 5 1.6 FSI en de BMW 116i van de E87 generatie.

NOx-sensor uitschakelen of repareren?

Reparatie zal de kostbaarste oplossing zijn. Je moet hierbij snel denken aan honderden euro's. De kans is ook groot dat het probleem op korte termijn terugkomt. Je auto rijdt ook prima zonder deze sensor. Uitschakelen van de NOx-sensor is de goedkoopste oplossing.