De meest bekende problemen en foutcodes
Een zeer bekend probleem is dat de additief pomp zeer vaak defect raakt. Ook zal er een storing optreden indien het vloeistofniveau laag is.
De meest bekende foutcodes zijn de P1434 en P1435.
Het motorstoringslampje gaat branden en soms treedt er een noodloop op.
Wat is het additieve systeem?
Het additieve systeem in PSA-auto’s is een technologie die wordt gebruikt om de werking van het roetfilter in dieselauto’s te verbeteren.
Het roetfilter is bedoeld om schadelijke roetdeeltjes die vrijkomen bij de verbranding van dieselbrandstof op te vangen, waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen wordt verminderd.
Om te voorkomen dat dit filter verstopt raakt en om de opgehoopte roetdeeltjes te verwijderen, is het noodzakelijk dat het filter zichzelf regelmatig reinigt.
Dit proces heet regeneratie.
Hoe werkt het additieve systeem?
Bij PSA-auto’s wordt een speciaal additief, meestal op basis van een stof genaamd Eolys, toegevoegd aan de dieselbrandstof.
Dit additief verlaagt de temperatuur waarbij de roetdeeltjes in het roetfilter verbranden.
Zonder dit additief zou de verbrandingstemperatuur van roetdeeltjes ongeveer 550-600 °C zijn, maar met het additief kan dit al bij ongeveer 450 °C plaatsvinden.
Hierdoor kan het regeneratieproces tijdens normale rijomstandigheden plaatsvinden, bijvoorbeeld tijdens rijden op de snelweg.
Het additief zorgt ervoor dat het filter minder snel verstopt raakt en verlengt de levensduur ervan.
Hoe wordt het additief toegevoegd?
Het additief zit opgeslagen in een aparte tank of reservoir, meestal dicht bij de brandstoftank.
Bij elke tankbeurt wordt automatisch een kleine hoeveelheid additief geïnjecteerd in de brandstoftank, afhankelijk van de hoeveelheid getankte diesel.
Het systeem werkt volledig automatisch en de bestuurder merkt er in principe niets van.
Let op:
Het additieve systeem is specifiek ontworpen voor PSA-auto’s met dieselmotoren. Veelal word dit verward met het Adblue systeem.
Werking van een additief systeem
Additief is een vloeistof (meestal van het merk Eolys) wat vermengd wordt met de brandstof. Het zorgt er voor dat de temperatuur die vereist is voor het regenereren sneller wordt bereikt, en de temperatuur ook wordt verlaagd. Roetdeeltjes verbranden normaal bij een temperatuur van 550-650 graden Celsius. Deze vloeistoef zorgt voor verbranding bij ongeveer 450 graden Celsius.
De meest bekende problemen en foutcodes
Een zeer bekend probleem is dat de additief pomp zeer vaak defect raakt. Het motorstoringslampje gaat branden en soms treedt er een noodloop op. Ook zal er een storing optreden indien het vloeistofniveau laag is. De meest bekende foutcodes zijn de P1434, P1435, P1445 en P1446.
Uitschakelen of repareren?
Reparatie is de meest kostbare oplossing en kost in de praktijk honderden euro’s. en daarmee is een softwarematige aanpassing veel goedkoper!
Het roetfilter regenereert echter ook prima zonder deze vloeistof mits je niet veel korte afstanden rijd.