Gister plaatsten wij een poll op onze social media om te zien waar mensen naar kijken bij de aanschaf van een nieuwe auto als het aankomt op het trekken van een zware aanhangwagen of caravan. Hoewel de meeste mensen kozen voor ‘koppel’, waren er ook een aantal die hebben gekozen voor ‘PK’.
De afgelopen tijd zien wij namelijk veel aanvragen binnenkomen voor het chiptunen van een auto om het trekken van een aanhanger/caravan wat soepeler te laten verlopen. In veel gevallen gaat het om atmosferische benzinemotoren. Dat wil zeggen: een zonder turbo aangedreven motor. De gemiddelde personenwagen met zo’n motor heeft van nature weinig koppel, ondanks dat ze relatief veel PK’s hebben.
Een goed voorbeeld hiervan is de BMW 118i van de E87 generatie (2007-2011). Standaard 145 PK, wat op het eerste gezicht lekker oogt, maar de beschikking over slechts een koppel van 190 NM. Een chiptuning zou je hooguit 5-10 PK & Nm opleveren wat niet bepaald rendabel is. En dat alles vanwege het feit dat het een atmosferisch motorblok heeft. Ter vergelijking: de 118D (een diesel, maar dat terzijde) van dezelfde generatie heeft ook 145 PK standaard. Koppel: 300 Nm. Een chiptuning van deze wagen levert nog eens 35PK en 90Nm op. Reden: de aanwezigheid van een turbo.
Wat is het verschil tussen PK en NM (koppel)?
Het vermogen van je auto hangt af van het koppel, dus de kracht, en het toerental van de auto. Ook wel gezien als ‘kracht X afstand X toerental’. Dit vermogen wordt aangegeven in Pk’s (paardenkracht). Belangrijk om te weten is dat de draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt het koppel is, en dat het aantal PK van de motor aangeeft hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd. Met andere woorden; hoe meer Nm (koppel) je hebt, hoe sneller de kracht/vermogen verplaats kan worden. Denk hierbij aan het rijden op een steile helling of wanneer je ineens snel op wilt trekken op een lange weg.
Wat proberen we nu duidelijk te maken?
Indien je een auto aanschaft met als uiteindelijke doel dat deze een (zware) aanhanger/caravan moet kunnen trekken, kijk dan als eerste of de auto aangedreven wordt door een atmosferisch motorblok óf een motorblok met turbo. Kijk vervolgens naar hoeveel koppel de wagen standaard heeft en wat deze zou kunnen krijgen met een eventuele chiptuning om het trekken van een aanhangwagen nog soepeler te laten verlopen.